Lokal
pedagogisk planering:
Ämne: SO Arbetsområde:
Miljöfrågor och hållbar utveckling
Årskurs: 3 Tid:
2 veckor
Syfte: Undervisningen i ämnet samhällskunskap
ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper om hur individen och samhället
påverkar varandra. Genom undervisningen ska eleverna ges möjlighet att utveckla
en helhetssyn på samhällsfrågor och samhällsstrukturer. I en sådan helhetssyn
är sociala, ekonomiska, miljömässiga, rättsliga, mediala och politiska aspekter
centrala.
·
uttrycka och värdera olika ståndpunkter i till exempel
aktuella samhällsfrågor och argumentera utifrån fakta, värderingar och olika
perspektiv,
Konkretisering av målen utifrån det
centrala innehållet i LGR 11:
Miljöfrågor
och hållbar utveckling
Miljöfrågor
utifrån elevens vardag, till exempel frågor om trafik, energi och matvaror.
Metoder
för att söka information från olika källor:
intervjuer, observationer och mätningar. Hur man kan värdera och bearbeta
källor och information
Centrala
samhällsfunktioner.
Kunskapskrav:
Du ska kunna beskriva hur olika handlingar i
vardagen kan påverka miljön och utifrån detta ge förslag på hur du kan bidra
till hållbar utveckling.
1. Arbetsformer:
Du kommer att få:
·
Söka
information genom att läsa böcker, söka fakta på datorn och via filmer
·
Praktiskt
få prova på att källsortera plast, papp, metall, glas, matavfall och batteri.
·
Träna
dig på att argumentera och diskutera kring miljöfrågor. T.ex. varför vi ska
källsortera.
·
Du
ska kunna namnge olika material och känna till begrepp som avfall, nedbrytning,
återvinning, sophantering, energi
·
Du
kommer att få skriva en faktatext utifrån dina kunskaper om material och
källsortering.
·
Känna
till några vanliga symboler som används vid källsortering.
Vi
kommer arbeta språkutvecklande genom att: Vi kommer ge förslag på disposition av faktatext. Vi
kommer gå igenom aktuella begrepp
·
Vi kommer arbeta formativt genom att: Kontinuerligt ge eleverna feedback på
sitt arbete.
·
Vi kommer särskilt arbeta med
kamratbedömning genom att: -
·
Elevinflytande sker genom: De har fått ge förslag på vad de vill
lära sig mer om och hur vi ska jobba.
2. Bedömning
Under
arbetets gång kommer du att bli formativt bedömd i din förmåga att:
·
Delta
aktivt i diskussioner och övningsmoment
·
Skriva
en begriplig faktatext